human evolution
July 31, 2010, 10:17:19 PM
Home
Login
Register
Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
July 31, 2010, 10:17:19 PM
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
Advanced search
human evolution
>
Deze site
>
Inhoudsopgave van het boek
>
is er een overeenkomst tussen de menselijke evolutie en het christindom?
Pages: [
1
]
« previous
next »
Print
Author
Topic: is er een overeenkomst tussen de menselijke evolutie en het christindom? (Read 2919 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Hover
Aantal keren bedankt: 4
is er een overeenkomst tussen de menselijke evolutie en het christindom?
«
on:
May 19, 2008, 12:26:26 PM »
Een vraag waar ik mee zit, al in het begin dat ik kennis op deed van waar we vandaan komen en waar we naar toe gaan!! Hoe is de aarde ontstaan? Is het nu de wetenschappelijke verklaring die de doorslag gaft of was er toch iets dat heeft geholpen. Ik ben een wetenschappelijk man! Ik moet het zien voor ik het geloof maar ik wil het ook graag geloven, maar waar is het bewijs ,van mijn geloof!! Een ding weet ik wel ,de god waar ik in geloof heeft de aarde niet in 7 dagen gemaakt naar zijn evenbeeld!! Wat ik geloof als ziener is het volgende: voor dat de aarde bestond was er een andere dimensie , die dimensie is uit elkaar geëxplodeerd en zo werd onze zonnestelsel gecreëerd ik geloof sterk dat een hoger wezen (wat ik God noem) hier de veroorzaker van was,het doel was in een andere dimensie leven te creëren!!! De precisie van de maan zon en de aarde was vooraf al bepaald. Zeker weten! En de andere sterren die er voor zorgen dat we voort kunnen bestaan. Water was op onze planeet aanwezig en daar is het leven ook begonnen. En de evolutie van de mens kon beginnen.
Chris
Aantal keren bedankt: 3
Re: is er een overeenkomst tussen de menselijke evolutie en het christindom?
«
Reply #1 on:
May 19, 2008, 12:33:58 PM »
Het geloof is ontstaan denk ik , door leef regels en machtsverhoudingen die nooit meer zijn weg gegaan. Om de baas over een ander te zijn kun je altijd een ander inschakelen die veel sterker is dan jij. Dit heeft zo een vaste vorm gekregen dat men bescherming en heil ging zoeken bij het geloof waar ze in geloofde vb het christindom, als we terug in de bijbel gaan kijken ,zien we dat in het begin de enen familie zei tegen de ander dat hij toestemming van god had, Om te doen wat hij ging doen!
Hover
«
Reply #2 on:
May 19, 2008, 12:37:18 PM »
Kunnen we dit fenomeen dan ook niet wetenschappelijk verklaren met machtsverhoudingen ?
Flowke
«
Reply #3 on:
May 19, 2008, 01:12:02 PM »
Ik denk zelf dat de aarde net zoals de mens, is ontstaan door een 'foutje' in de evolutie. Dat het ontstaan van de aarde en daarmee tenslotte ook de mensheid, ook een soort mutatie is geweest van het melkwegstelsel.
Qua geloof: ik denk dat de mensheid dingen uit de natuurkunde of biologie niet kon verklaren. Door een andere macht te zoeken, kon alles worden verklaard door die macht de 'schuld' te geven. Er werd vroeger bijvoorbeeld ook gedacht dat door 'levenslucht' larven konden ontstaan bij oud vuil. Deze theorie werd later verworpen doordat er experimenten werden gedaan en de mensen dus slimmer en kritischer werden. Ik geloof ook wel dat mensen steeds slimmer worden. Kijk maar naar de neanderthalers, deze mensen wisten alleen hun oerinstincten door te drijven en geen theoriëen te ontwikkelen over hoe een vogel kan vliegen. Ik denk dat er iemand is geweest die de 'hogere macht' een hoge status heeft gegeven en daarmee veel volgelingen kreeg waardoor er een soort 'sekte' ontstond. Door meerdere volgelingen werd het nieuws verspreidt waardoor er ook door nieuwelingen in de groep steeds meer dingen verklaard werden vanuit de 'hogere macht'. Ook nu gebeuren soms dingen die niemand kan verklaren (bijvoorbeeld de huilende maria), dan wordt er gezegd dat 'God' dit veroorzaakt. Terwijl over 10 jaar misschien dit fenomeen verklaard kan worden. Misschien zit er ook wel een tot nu toe onbekende stof in het water van Lourdes, waardoor er een heling plaatsvindt van wonden enz. Ik denk dat uiteindelijk heel veel tot nu toe onverklaarbare zaken zullen worden opgelost door de wetenschap. Wie had 100 jaar geleden gedacht dat ik hier nu op een paar toetsjes druk en iedereen op de wereld mijn mening kan lezen op een scherm?
Chris
Kunnen we dit fenomeen dan ook niet wetenschappelijk verklaren met machtsverhoud
«
Reply #4 on:
May 19, 2008, 01:30:00 PM »
Ik geloof zeker van wel!! Als ik van mijn baas te horen krijg dat ik de ander mag commanderen en opdrachten mag uitdelen uit zijn naam. Zal mijn collega of andere die ook afhankelijk zijn van de beslissingen van mijn baas zonder te aarzelen mijn bevelen opvolgen. Ik heb macht gekregen van mijn baas. Mijn collega die normaal naast me stond, kijkt naar me op en luister zonder aarzelen omdat iets wat hij nodig heeft afhangt van mijn beslissingen!
Hover
Re: om terug te gaan naar het geloof
«
Reply #5 on:
May 19, 2008, 01:33:09 PM »
Om terug naar het geloof te gaan, kan ik een grote deel verklaren als een soort ethiek. Zo hoor je om te gaan met je mede mens om geliefd te blijven, waar ben je als je niet geliefd bent, je komt niet aan werk, je krijgt geen geliefde en je kunt je dan ook niet voortplanten, je geraakt in sociaal isolement en gaat dood alleen en eenzaam , niemand die een traan om je zal laten, niemand die je na 2 maanden zal herinneren wie je was en wat je betekenende, behalve als je de halve wereld hebt uitgemoord, anders wordt je in de vergetelijkheid gestopt. Als je dan ook geloof zal je weten dat je aan de andere kant niet naar binnen komt en voor eeuwig wordt gestraft zonder dat overlevende op aarde nog aan je denken. Dus, is het niet goed dat we geloof hebben?? De regels om te leven!! Nu in de ethiek is dat een andere verhaal geworden, wij maken steeds meer regels om met elkaar om te gaan, over elke situatie is er wel een boek geschreven, hoe je hoort dan om te gaan! Niet erg zou ik zeggen!! Maar mijn volgende vraag is dan wel: worden deze regels overgedragen in onze DNA of worden ze generatie op generatie weer aan geleerd??
Flowke
«
Reply #6 on:
May 19, 2008, 06:57:02 PM »
Ik denk dat dat een combinatie is van beide. In ons DNA worden gedragseigenschappen vastgelegd. Ook wordt je geboren met karaktereigenschappen vanuit de evolutie (zoals het zo vaak genoemde jachtinstinct, en territoriumdrift). Zodra de mens opgroeit zal er een bepaalde opvoeding nodig zijn om in het dagelijks leven te overleven. Het dagelijks leven verandert en met de opvoeding zal deze aanpassing worden aangeleerd (of tenminste een poging tot, als er goede ouders bij het kind aanwezig zijn). Ook wordt er geleerd om zich niet over te geven aan de oerinstincten zodat gedrag zoals agressie in toom kan worden gehouden. Het een beïnvloed het ander en andersom.
Hover
Als we toch allemaal de ethiek bijgebracht krijgen, waarom gaan sommige de verke
«
Reply #7 on:
May 19, 2008, 08:55:49 PM »
Als we toch allemaal de ethiek bijgebracht krijgen, waarom gaan sommige de verkeerde kant op??
Ik geloof sterk dat de mens van nature goed is, de mens handelt altijd voor hem goed, maar wat goed voor mij is , is niet expliciet goed voor jou! En dat is goed ook , anders zou het heel saai gaan worden, maar wat wel goed is, we hebben leren omgaan met elkaar verschillen in meningen en opvattingen. Waar het verschil ligt bij de mensen waar het verkeerd gaat is dat we elkaars opvattingen niet kunnen uitstaan en of mee kunnen omgaan. Probeer jij je eens in een kinderverkrachter te plaatsen,zou jij het dan ook doen?? (Ik hoop het niet Anders laat ik je oppakken. ) maar voor hun is dat normaal en zien zie het kwaad niet van in , wij die wel op een lijn zitten vinden dat ziek en er moet hulp gehaald worden voor deze zieke mensen! Dit is een drift die niet normaal is ontwikkeld en moeilijk te corrigeren is. Zo is het ook bij criminele activiteiten, mensen die het criminele circuit in slaan zie hier in ook niks verkeerd, of misschien wel, maar ze moeten het doen om in leven te blijven, de drift om te leven laat normen en waarden die opgesteld is door de maatschappij waar je je in bevind achter zich stellen, heel vaak ben je daar zelf bewust van, maar je kunt het niet laten!! Gedrag is pas aanvaardbaar door een anders als diegene het zelfde gedrag ook zou uitvoeren, gedrag is maatschappelijk aanvaardbaar als de meerderheid van de maatschappij ook het zelfde gedrag zou vertonen in dezelfde situatie. Hoe je kunt weten dat gedrag maatschappelijk aanvaardbaar is , is door in die maatschappij te leven.
Rody
Aantal keren bedankt: 0
«
Reply #8 on:
May 20, 2008, 06:21:55 PM »
na de stukken gelezen te hebben die momenteel op het forum staat heb ik toch een kritische noot; het gaat veelal over het geloof van mensen. naar mijn idee hebben mensen het geloof uitgevonden om dingen te kunnen verklaren. zo werden goden verzonnen die verliefdheid en donder verklaarden en later in het christendom 1 god die de wereld zou hebben gecreerd (omdat we het wilden verklaren) ik denk dat dit een verschijnsel is dat voortkomt uit de wens alles te kunnen begrijpen maar gebrek aan intelligentie om dit te doen. sommige mensen waren slim genoeg om de rest hier een zogenaamd antwoord op te geven dat blindelings werd gevolgd.
verder wil ik ingaan op de opmerking van het ontstaan van de wereld...ik denk dat dit puur een natuurlijke wijze is en dat de mens (net als alle ander levende wezens hier een bestaan in heeft gevonden dat ook op natuurlijke wijze is ontstaan...helaas kan ik niet vertellen wat naar mijn idee dan de mogelijke oorzaak zou zijn)hier uit voortkomt. de vraag die het meest naar voren komt is; STEL dat er 1 god zou zijn die alles heeft gemaakt...waarom is het niet natuurlijk gebleven en zijn de mensen zo destructief geworden? lijkt me niet dat die god dat zou goedkeuren en dus ook niet laten gebeuren. naar mijn idee is het dus een wereld die op een natuurlijke manier moet worden bestudeerd en niet op een godsdienstelijke of 'onverklaarbare' wijze moet worden bekeken.
Rody
waarom de mens en ALLEEN de mens???
«
Reply #9 on:
May 20, 2008, 06:26:41 PM »
beste mensen, ik kwam gedurende ik verder door de stof van de minor ging op een vraag die mij bezighoudt; waarom is alleen de mens zo veranderd en geen enkel ander levend wezen??
het blijkt natuurlijk wel dat apen en dolfijnen bijvoorbeeld (redelijk) intelligent zijn, maar waarom is alleen de mens zo extreem veranderd? en ALs we al werkelijk voortkomen uit de apen, waarom zijn zij nooit achter ons aangekomen? vind het een beetje vreemd. ook kwam ik in een documentaire tegen dat wij misschien uit zeedieren voortkomen aangezien wij als enige landwezen een vetlaag bezitten, resten van zwemvliezen en onze haren gestroomlijnd groeien. hierdoor is het mij onduidelijk geworden WAAR wij nu uit voortkomen aangezien we overeenkomsten bezitten van apen en zeedieren....heeft iemand een verduidelijkend idee...
lon
«
Reply #10 on:
March 10, 2009, 02:15:50 PM »
Hoe alles ontstaan is zal nooit iemand te weten komen. Geen enkele wetenschapper zal ooit miljarde jaren terug de tijd in kunnen kijken. Zijn we er toevallig gewoon of zijn we geschapen. Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat we onstaan zijn uit een oerknal, verschillende gassen of dat er vervolgens een paar cellen zich gingen delen met als eindresultaat een perfect werkend systeem dat kan ruiken, denken ,voelen , overleven en zo veel meer. En dat alles perfect op elkaar afgestemd in een sterrenstelsel dat het allemaal mogelijk maakt???
Sinds we de geschiedenis in kunnen kijken vinden we over de hele wereld stammen terug die een of andere god volgen. Zonder dat deze mensen met elkaar in contact stonden zoals nu via internet en tv. Wat het nog interessanter maakt is dat mensen nog steeds geloven ondanks dat er een overvloed an informatie te vinden is over welke religie dan ook. Het is een gevoel dat de mens met zich mee draagt, dat was al vanaf het begin van de mensheid zo en dat is het nu nog steeds. Dat we niet weten wat het precies is daar speelt de religie dan ook geraffineerd op in. Toch zijn er bewijzen dat er meer is. Je kunt mensen spreken met bijna doodervaringen die uit hun lichaam zijn getreden. Je kunt het ook dichterbij zoeken bij mensen zoals char. Je kunt denken dat alle bners voor de camera staan te liegen of dat er toch meer achter zit. Dan ligt het er maar net aan wat je gelooft. Vandaar het woord geloof!!!
Pages: [
1
]
Print
« previous
next »
Jump to:
Please select a destination:
-----------------------------
Deze site
-----------------------------
=> Mededeling: registratie