Nicolle
Aantal keren bedankt: 0
|
 |
« on: May 16, 2008, 02:39:35 PM » |
|
In de Quest van april (2008) heb ik een heel erg interessant stuk gelezen over dubbelgangers.
In dit artikel wordt gesproken over twee verschillende soorten dubbelgangers: psychologische en fysieke dubbelgangers. De eerste is (Volgens Sigmond Freud 1865-1939) de weerspiegeling van iemands ziel en het ondebewuste. Natuurlijk is het erg lastig te bepalen of iemand je psychologische dubbelganger is. De andere soort dubbelganger, de fysieke, is veel makkelijker te herkennen. In dit geval worden tweelingen niet meegerekend. De Canadese fotograaf François Brunelle fotografeert al sinds 2001 dubbelgangers die elkaar niet kennen. In zijn project heeft hij al 170 dubbelgangers bij elkaar weten te brengen.
Fysieke dubbelgangers ontstaan volgens Anton Koning, onderzoeker aan het Erasmus Medisch Centrum op de afdeling bio-informatica, is het een combinatie van puur toeval en de genen. We hebben 'slechts' 25.000 genen waar over het algemeen maar een paar varianten van bestaan. Daarom is het ook niet onlogisch dat er, met onze wereld bevolking van zes miljard, er mensen zijn die op elkaar lijken.
Johan Frans van Bemelen (1859-1956) een Groningse dierkundige en biogenealoog gelooft niet in een toevallige verzameling van genen. Zijn motivatie is dat alle voortkomen uit een afstamming van een en dezelfde voorouder langs verschillende lijnen en verschillende generaties. Volgens het onderzoek van Van Bemelen brengen de personen zonder die typische neus of aparte gezichtsvorm deze sprekende gelijkenissen over naar anderen. Dit houdt in dat de kenmerken van voorouders (slapend) worden meegedragen en soms dan weer ineens tevoorschijn komen.
Tegenwoordig wordt het vinden van je dubbelganger steeds moeilijker omdat vroeger mensen niet vaak verhuisden. Tegenwoordig verhuizen mensen naar alle hoeken van de wereld. Hierdoor nemen de combinaties van genen steeds meer toe.
Als dit stuk je intresse heeft gewekt raad ik je aan om het hele artikel te lezen. Dit is, zoals ik hierboven al heb verteld, te vinden in de Quest van april dit jaar.
naam artikel: Levend spiegelbeeld tekst: Antje Veld
|